Indrukwekkend Washington - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marjan Bouwhuis - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Washington - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marjan Bouwhuis - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Washington

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

22 Juli 2016 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Gisteren (woensdag) zijn we aangekomen in Washington. Na de lange rit hebben we niet veel meer gedaan, iets gegeten en lekker gerelaxt op onze hotelkamer. De temperatuur ligt ook hier ver boven de 30 graden.
Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan en zijn met de metro naar Arlington National Cemetery gereden. De metro’s in Washington zijn een verademing vergeleken met de metro’s in New York. Ruimte, schoon, overzichtelijk en hele vriendelijke mensen. Zodra je ook maar even wazig om je heen staat te kijken is er wel iemand die je aanspreekt om te vragen waar je naar toe moet. Of als je moet niezen, en dat doe ik vaak omdat ik verkouden ben door de airco, hoor je van alle kanten “Bless you”.
Zoals jullie je wel voor kunnen stellen is een bezoek aan Arlington National Cemetery een zeer indrukwekkende belevenis, zelfs voor ons nuchtere Hollanders.
Het is de laatste rustplaats van meer dan 400.000 slachtoffers van de 1e en 2e wereldoorlog, de Koreaanse oorlog, Vietnam, de koude oorlog, Amerikaanse burgeroorlog en natuurlijk ook de slachtoffers van Irak en Afganistan. Maar ook hun families worden hier soms begraven. Elke dag vinden hier gemiddeld 30 begrafenissen plaats.
Heel indrukwekkend was het graf van de onbekende soldaat. Het wordt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bewaakt en de wisseling van de wacht is prachtig om te zien.
Ook John F. Kennedy en zijn vrouw Jackie Onassis en hun 2 kinderen zijn hier begraven. Zij hebben natuurlijk het mooiste plekje en kijken uit over Washington. Op het graf staat een “eternal flame”.

’s Middags zijn we bij Obama op bezoek gegaan. Het Witte Huis viel een beetje tegen. In 1992 zijn Remco en ik hier ook geweest en toen kon je nog redelijk dicht bij komen. Nu wordt je op grote afstand gehouden. Dan maar van ver een foto gemaakt.
Daarna zijn we naar The Mall gegaan. Nee, dit is geen shoppingmall maar het is de National Mall, het hart van Washington. Verspreid over ruim 2 kilometer van The Capitol Building tot aan het Lincoln Memorial, staan beroemde monumenten en gedenktekens.
Wat het meeste indruk op mij maakte was het Vietnam Veterans Memorial. Twee identieke muren van elk 75 meter lang met daarop meer dan 58000 namen.
We hebben ook een bezoek gebracht aan het World War II Memorial. 56 Granieten pilaren rondom een grote fontein, heel mooi om te zien.
En natuurlijk zijn we ook bij Abraham Lincoln op bezoek geweest. Ook al hebben Remco en ik dit eerder gezien, het grote beeld van Lincoln in zijn stoel blijft heel indrukwekkend.

Door de hitte was deze wandeling toch wel slopend. Morgen wordt het nog warmer dus gaan we de koelte op zoeken in het National Air and Space museum en het Naturel Museum maar daar later meer over.

P.S. het uploaden van de foto's gaat nog niet echt goed maar die houden jullie te goed.