Kunnen wij de Amerikanen nog iets leren? - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Marjan Bouwhuis - WaarBenJij.nu Kunnen wij de Amerikanen nog iets leren? - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Marjan Bouwhuis - WaarBenJij.nu

Kunnen wij de Amerikanen nog iets leren?

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

27 Juli 2016 | Verenigde Staten, Jacksonville

Zondagavond langs de boulevard van Myrtle Beach gewandeld. Dit is een hele bijzondere ervaring. Aangezien jongelui in Amerika niet mogen drinken gaan ze de straat op. Dit doen ze niet, zoals in Nederland, hangend op 1 plek of in een keet. Nee, hier pimpen ze hun auto en gaan heen en weer rijden over de boulevard. De ene auto is nog meer gepimpt dan de andere. Lichtjes in de velgen, tv-schermen in de achterbak van een pick-up, knetterharde muziek, hoe gekker hoe beter. Voor ons natuurlijk hartstikke leuk om te zien. Ook de winkels langs de boulevard doen allemaal stuk voor stuk hun best om er nog opvallender uit te zien dan hun buurman. Henna tattoos, piercings, hooverboards, airbrushed t-shirts, waxed hands. We hebben onze ogen uitgekeken.
Maandag een heerlijke relax dag gehad. De temperatuur liep al snel weer op naar ver boven de 35 graden Celsius. De meiden hebben de hele dag in het zwembad gelegen, ik denk dat de haai van zondag indruk op ze gemaakt heeft. Maar ook twee broertjes in het zwembad waren heel gezellig. Danique heeft veel moeten vertalen voor Britt maar ze hebben zich prima vermaakt. Remco en ik hebben nog wel aan het strand gelegen en gewandeld. Ook hebben we nog wat boodschappen gedaan. Grappig hoe wij, als klein landje, iets aan het milieu proberen te doen. Bij ons moet je tegenwoordig betalen voor een tasje in een winkel. Wat wij daar mee in een jaar uitsparen verspillen ze hier in 1 dag alleen al bij de WallMart. De caissières doen alles voor je in plastic tasjes en vaak doen ze er nog 1 om heen voor de stevigheid. En als je zegt dat je geen tasjes wilt kijken ze je even heel raar aan. Ik denk dat 99 % van de klanten hier gemiddeld met 10 tasjes de deur uit loopt. Ja, in Amerika kunnen ze nog wel iets doen aan het milieu.
Ook begrijp ik nu waarom veel Amerikanen zo dik zijn. Rondlopend in de supermarkt valt mij op dat de gezonde producten schrikbarend duur zijn. Terwijl de kant en klare maaltijden, de zogenaamde gezonde sapjes, vol suiker gepropte ontbijtgranen en de “melk”producten met een smaakje bijna niets kosten. Dus als je niet veel geld te besteden hebt dan ben je bijna genoodzaakt om ongezond te eten.
Wij eten deze trip gemiddeld 2x per dag. ’s Ochtends een flink ontbijt en tegen het einde van de middag gaan we ergens gezellig zitten. Maandagavond was dat bij Sharkey’s. Met zicht op de oceaan. Geweldig.

Vanmorgen waren we allemaal vroeg wakker. Ik heb eerst nog even een wandeling over het strand gemaakt. Anderhalve week in vreemde bedden slapen doet mijn rug geen goed en dan doet een wandeling wonderen.
Om 9 uur hadden we alles weer in gepakt en stapten we in de auto. Een lange rit van 6 uur naar Jacksonville, Florida. Maar er valt onderweg genoeg te zien. Vooral de huizen vind ik geweldig. De veranda die elk huis hier heeft zou ik ook wel willen hebben. Heerlijk lijkt me dat, lekker buiten zitten in je schommelstoel en gluren naar de buren.
Vanavond hadden we afgesproken met Roy en zijn vrouw bij een restaurant. Remco kent Roy van de marine. Ze hadden elkaar al meer dan 20 jaar niet gezien. Het was een beetje onwennig, vooral voor de meiden. Britt kan geen woord Engels dus wij moesten alles voor haar vertalen. Maar het was leuk om met ze te hebben gesproken en zij waren heel blij met de Zaanse mosterd uit Nederland.

Morgen het laatste stuk rijden naar Panama City Beach. Dat is hier nog ongeveer 4 uur vandaan. Dat is voor Amerikanen een klein stukje maar voor ons, Hollanders, een heel eind.